یونولیت, یونولیت سقفی

ضخامت یونولیت سقفی چقدر است؟

ضخامت یونولیت

ضخامت مناسب برای یونولیت سقفی

ضخامت یونولیت سقفی : یونولیت یکی از متریال های جدید در صنعت ساخت و ساز به حساب می آید. این محصول جایگزین بلوک های سیمانی سنگین شده اند. وزن کم یونولیت باعث شده تا وزن ساختمان ها کاهش پیدا کند و به هنگام زلزله خطر کم تری جان افراد ساکن در ساختمان را تهدید کند.  نسبت به بلو ک های سیمانی دارای قیمت مناسب تر و روش کار راحت تری می باشد.

از این نوع یونولیت ها در سقف و دیوار استفاده می شود. و با توجه به انواع آن دارای ابعاد و ضخامت متنوعی می باشند. که در این مقاله تصمیم گرفته ایم به بررسی ضخامت مناسب برای یونولیت سقفی بپردازیم و محاسبه کنیم چه میزان ضخامت برای یونولیت سقفی مناسب می باشد.

کاربرد یونولیت در ساختمان سازی ؟

یونولیت در صنعت ساختمان سازی برای پر کردن فضای خالی بین تیرچه ها استفاده می شود.برای این کار از بلوک های سفالی نیز استفاده می کردند.

اما به دلیل استحکام پایین آنها و عدم مقاومت بلوک های سفالی در برابر زلزله و قیمت بالایی که داشتند، باعث شده است که بلوک‌های یونولیتی جایگزین بسیار بهتر و مناسب تری برای بلوک های سفالی باشند. و در صنعت ساختمان سازس جایگاه خود را به دست آورده است و مهندسین زیادی به استفاده از این نوع بلوک ها روی آورده اند. یونولیت به صورت ورق با ضخامت و دانسیته‌های متفاوتی تولید می شود. همچنین از این یونولیت ها  برای عایق کردن دیوارها و کف ساختمان، قالب‌بندی فونداسیون و بعضی قسمت‌های ستون و پوترهای اسکلت بتنی و بلوک سقفی نیز استفاده می کنند.

ضخامت مناسب برای یونولیت سقفی

با توجه به این موضوعی که برایتان مطرح کردیم که هر ورق یونولیتی باتوجه به کارایی که در ساختمان سازی دارد دارای ابعاد و ضخامت متفاوتی می باشد. باید بگوییم ضخامت مناسب برای یونولیت سقفی شامل موارد زیر می باشد که مهندسین می توانند با توجه به نیاز خود از هریک از این یونولیت ها برای ساختمان خود استفاده کنند:

مناسب ترین ضخامت ها برای یونولیت سقفی

  • یونولیت تیرچه فندوله یا بتنی با طول ۲ متر، عرض ۵۰ سانتیمتر و ارتفاع ۲۰ و ۲۵ سانتی متر
  • یونولیت تیرچه کرومیت یا فلزی با طول ۱ یا ۲ متر، عرض ۶۵ و ارتفاع ۲۰ و ۲۵ سانتیمتر
  • یونولیت تیرچه پیش‌تنیده با طول ۲ متر؛ عرض ۵۰ و ارتفاع ۱۵
  • یونولیت حفره‌دار با طول ۱۱۰ سانتیمتر، عرض ۵۰ و ارتفاع ۲۵

یونولیت هایی که دارای حفره می باشند به خاطر داشتن سوراخ‌هایی در طول آن از خاصیت آکوستیک بیشتری در برابر صوت و عایق بودن در برابر سرما و گرما برخوردار می‌باشند. که این موارد جزء ویژگی های منحصربه فرد این یونولیت ها می باشد. و از یونولیت های معمولی دارای قیمت بالاتری نیز برخوردار می باشند.

پیشنهاد مطالعه :  ابعاد یونولیت سقفی باید چقدر باشد؟ | ابعاد فوم سقفی

همچنین با توجه به ارتفاع سقف ها ابعاد یونولیتی که تولید می شود قابل تغییر و به سفارش مشتری نیز تولید می شود.اندازه ابعاد ورق نیز به طول ۲ و عرض ۱ متر می باشد که در ضخامت های مختلف قابل تولید خواهد بود. یونولیت های دیواری تری دی پنل ( ۳d panal ) در اندازه ۲ * ۱ و با ضخامت ۶ ، ۸ و ۱۰ سانتی متر هست.  توسط دستگاه های cnc  برش یونولیت ها انجام می شود. که با توجه به این موضوع امکان تولید بلوک ها در هر اندازه ای به سفارش مشتریان امکان پذیر می باشد.جالب است که بدانید ارتفاع و عرض بلوک های سقفی ،تابع ضخامت کل سقف و فاصله تیرچه ها از همدیگر است.

وزن مناسب برای یونولیت سقفی

شاید جالب باشد که بدانید طبق دانسیته یونولیت وزن یونولیت‌هایی که تولید شده است مشخص می‌شود. با توجه به قیمت مواد اولیه یونولیت و قیمت محصول نهایی که تولید شده است کارخانه‌های یونولیت، دانسیته یا چگالی یونولیت بین ۷ الی ۸ کیلوگرم بر متر مکعب بیشتر نمی باشد.این درصورتی‌ می باشد که برخی از تولیدکنندگان یونولیت برای جذب مشتری بیشتر یونولیت های تولید شده خود را با دانسیته ۱۰در بازار معرفی می‌کنند.توجه داشته باشید در این صورت وزن یونولیت تیرچه سفالی نباید کمتر از ۲ کیلوگرم باشد.

در خرید یونولیت سقفی به چه نکاتی باید توجه کنید؟

در خرید یونولیت سقفی دقت داشته باشید که یونولیت‌های مصرفی و خریداری شده باید دارای تأییدیه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و همچنین نشان استاندارد باشند.

همچنین یونولیت سقفی که قصد خرید آن را دارید باید دارای بافتی یکدست و مرتب باشد. در تولید یونولیت سقفی استفاده از مواد ضایعاتی و مواد  اولیه بی کیفیت و تاریخ مصرف گذشته ممنوع می باشد.

به دلیل استفاده از اصطلاح یونولیت دانه‌ریز توسط خریداران و کارفرمایان باعث شده است که بعضی از تولیدکنندگان سودجو از یونولیت‌های بسته‌بندی لوازم الکتریکی در تولیدات خود استفاده کنند. و به عنوان یونولیت سقفی دانه ریز آنها را با قیمت بالایی به فروش برسانند.

پیشنهاد مطالعه : ابعاد یونولیت کرومیت | یونولیت کرومیت چیست ؟ + کاربردهای آن

این نوع یونولیت‌ها با وجود ظاهری متراکم و فشرده از عدم چسبندگی کافی بین دانه‌های ریز یونولیت برخوردار می باشند که با کمترین فشار در زمان بتن‌ریزی شکسته می‌شوند و مقاومت بسیار پایینی دارند.

در خرید یونولیت برای استفاده در صنعت ساختمان سازی باید دقت داشته باشید یونولیت های سقفی را خریداری نمایید که کند سوز باشند. و دارای نشان استاندارد و تحقیقات صنعتی باشد. و تمامی ابلاغ های این دو اداره را باید رعایت کنند و ضروری می باشد.

دقت داشته باشید که یونولیت‌های کرومیت بخاطر پهنای بیشتر در هنگام بتن‌ریزی سقف‌ها امکان شکسته شدن آن ها بیشتر می باشد. و باید این نوع یونولیت ها از کیفیت بهتری برخوردار باشند.

ضخامت مناسب برای یونولیت سقفی

پر مصرف ترین ابعاد یونولیت های ساختمانی در ایران دارد به شرح زیر می باشد:

ابعاد یونولیت های مخصوص تیرچه های سفالی فندوله ای ، پاشنه بتنی و پیش تنیده با ( طول ۲ متر ، عرض ۵۰ و ارتفاع ۲۰ و ۲۵ سانتیمتر ) در این نوع بلوک ها نشیمن ۳ و آویز ۴ سانتیمتر می باشد.

بلوک یونولیت مخصوص تیرچه های کرومیت ( فلزی ) و نیازیت ( طول ۲ و ۱ متر ، عرض ۶۵ و ارتفاع ۲۰ و ۲۵ سانتیمتر ) نشیمن این بلوک ها روی ورق تیرچه ۲/۵ تا ۳ سانت و آویز نیز ۱ سانت است.

اگر از رابیتس و یا سقف کاذب در زیر سقف های تیرچه فلزی استفاده نشود پیشنهاد می شود که آویز بلوک بیشتر از ۱ سانتی متر ( ۱/۵ یا ۲ سانت ) در نظر گرفته شود. تا مقدار گچ و خاک زیر ورق تیرچه بیشتر از زیر بلوک پلاستوفوم یا  همان یونولیت سقفی اجرا شود. و در تیرچه در زیر سقف پس از نازک کاری ساختمان دیده نشود. در این صورت باید دقت کنید که وزن و حجم بتن روی سقف نیز به همان اندازه افزایش پیدا خواهد کرد.

جهت خرید انواع یونولیت ساختمانی کلیک کنید.

شماره تماس:

واتساپ: 

09129723556

اینستاگرام:

 ایمیل :

Mashinsazi.tayebipoor@gmail.com

تلگرام : 

tayebipoo

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *