پلاستوفوم

پلاستوفوم سقفی

پلاستوفوم سقفی

پلاستوفوم سقفی چیست؟

پلاستوفوم سقفی یا پلی استایرن منبسط شده Expanded Polystyrene که به اختصار به آن EPS گفته میشود. در ایران پلاستوفوم سقفی با نام یونولیت سقفی شناخته می شود. و استعلام قیمت پلاستوفوم سقفی معمولاً با نام یونولیت و فوم سقفی گرفته می شود. و خرید و فروش آن نیز با همین نام صورت میگیرد.

پلاستوفوم یونولیت از ترکیب استایرن و پنتان در شرایط کارخانه ای و تحت کنترل تولید می شود. از پلاستوفوم در صنعت ساختمان به عنوان پلاستوفوم سقفی یا پلاستوفوم یونولیت استفاده می شود. مهمترین کاربرد پلی استایرن منبسط شده در ساختمان به عنوان قالب درجا پیش از بتن ریزی سقف است.

همچنین از انواع پلی استایرن به عنوان عایق لرزه ای استفاده می شود. قیمت پلاستوفوم با توجه به مواد اولیه آن تعیین می شود. و هرچه وزن مواد اولیه در تولید پلی استایرن منبسط شده بیشتر باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت. در ایران دو کارخانه واقع در تبریز و اصفهان اقدام به تولید مواد اولیه جهت تولید پلاستوفوم در ایران می کنند. همچنین برخی از تولیدکنندگان از مواد اولیه تولیدی در کشور ترکیه برای محصولات خود استفاده می کنند.

فروش پلاستوفوم سقفی 

پلاستوفوم یونولیت که در ایران تولید می شود. در وزن مختلف و با توجه به نوع کاربری آن قیمت فوم سقفی مختلف و متفاوتی دارد. با توجه نوع مواد اولیه شامل کند سوز بودن و همچنین ریزدانه بودن آن ممکن است قیمت پلاستوفوم سقفی نیز متغیر باشد. پلی استایرن منبسط شده یا به اختصار EPS ماده ای عایق صوت و حرارت است. و در صنعت ساختمان معمولاً به عنوان عایق و یا جداساز به کار می رود.

استایرن و پنتان هر دو ترکیبات هیدروکربنی هستند. و از فرآورده های فرعی نفت و گاز طبیعی به دست می آیند.

تبدیل پلی استایرن قابل انبساط به پلی استایرن منبسط شده EPS یا پلاستوفوم یونولیت در سه مرحله انجام می شود :

1- پلی استایرن پیش انبساط با استفاده از پنتان منبسط می گردد.

2- مرحله تثبیت فرآیند پلاستوفوم یونولیت منبسط شده.

3- قالب گیری پلاستوفوم EPS و برش محصول.

برای تولید پلی استایرن منبسط شده، دانه های پلی استایرن با عامل کف کننده پنتان آغشته می شوند. گرانول پلی استایرن در دمای بالاتر از 90 درجه سانتیگراد پیش فوم می شود. این دما باعث می شود که عامل کف کننده تبخیر شود. و از این رو مواد پایه 20 تا 50 برابر اندازه اصلی آن باد شوند. پس از این، دانه ها به مدت 6-12 ساعت تثبیت می شوند. تا به تعادل برسند. سپس دانه‌ها به قالب منتقل می‌شوند تا فرم‌های متناسب با کاربرد تولید برش خورند و فوم آماده فروش گردد. جدا از برش ابعادی پلاستوفوم، به منظور سهولت در گچ کاری با انواع گچ ساختمانی بر روی بدنه فوم و در واقع در زیر آن برش های خاصی میخورد.

وجود این برش ها که به شکل دندانه ای شکل هستند باعث گیرایی بیشتر پلاستوفوم یونولیت با گچ می شود. و از این رو می توان اقدام به حذف رابیتس کرد. باید در نظر داشت که معمولاً پلاستوفوم برش خورده از نظر قیمت نسبت به قیمت پلاستوفوم سقفی بدون شیار اندکی بیشتر است.

پلاستوفوم یونولیت

با توجه به اینکه تولید پلاستوفوم سقفی ساختمانی باید مطابق با شرایط سازمان ملی استاندارد ایران و همچنین ضوابط نظام مهندسی ساختمان غیر دودزا و همچنین غیر قابل اشتعال باشد. برخی از افزونه های مجاز و مطابق با محیط زیست در حین فرآیند تولید به آن اضافه می شود. مقصود از غیر قابل اشتعال بودن پلاستوفوم این است که در صورتی که در حین عملیات ساختمان چنانچه پلاستوفوم در مجاورت آتش قرار گیرد. فوم شعله ور نشود و فقط آب شود.

همچنین مقصود از غیر دودزا بودن فوم نیز این است که فوم سقفی در شرایطی که در مجاورت آتش قرار گرفت. و شروع به آب شدن کرد از خود دود سمی متصاعد نکند. این مسئله مخصوصاً پس از اجرای ساختمان و در شرایطی که ساکنین در آن حضور دارند. در زمان آتش سوزی بسیار حساس است.

قیمت پلاستوفوم ساختمانی

وجود دود سمی در زمان آتش سوزی ممکن است منجر به خطرات جبران ناپذیر برای ساکنین شود. قیمت پلاستوفوم سقفی در مقایسه با پلاستوفوم یونولیت غیر استاندارد بیشتر است. باید در شرایط استاندارد تولید شود. و این مسئله در زمانی که فوم مورد استفاده در صنعت ساختمان قرار می گیرد.

باید مطابق با ضوابط مباحث آیین نامه ساختمان ایران باشد. تا از هرگونه آسیب دیدگی به عوامل ساخت و همچنین ساکنین ساختمان ممانعت به عمل آید. توصیه می شود که فوم تولید شده در کارخانه مطابق مقررات سازمان ملی استاندارد ایران باشد. و کارخانه تولید کننده نیز دارای نشان استاندارد و عضو انجمن تولیدکنندگان پلاستوفوم استاندارد و دارای مجوز باشد.

پلاستوفوم سقفی EPS

مزایا و معایب پلاستوفوم سقفی ساختمانی EPS

از مزایای پلاستوفوم یونولیت EPS در صنعت ساختمان میتوان به وزن سبک و همچنین ضریب تبادل حرارتی بسیار پایین و همچنین جذب آب بسیار کم نام برد. یکی از اصلی ترین خواص یونولیت EPS در صنعت ساختمان سبک بودن وزن آن در اجرای سقف تیرچه بلوک است.

با توجه به وزن مخصوص پایین پلاستوفوم یونولیت و همچنین ارزان بودن قیمت پلاستوفوم سقفی در مقایسه با انواع بلوک ساختمانی سقفی و قالب بندی استفاده از آن را روز به روز در حال افزایش است. وزن مخصوص پایین یونولیت سقفی به دلیل وزن پایین آن در مقایسه با حجم بالای آن است که استفاده از آن را در صنعت ساختمان توجیه پذیر کرده است. کاهش وزن سقف منجر به کاهش بار مرده ساختمان خواهد شد. که این مسئله منجر به کاهش نیروی زلزله وارده بر ساختمان خواهد شد.

همچنین خاصیت بالشتکی پلاستوفوم سقفی EPS استفاده از آن را به عنوان عایق و جداساز مطابق با پیوست ششم آیین نامه 2800 زلزله ایران یکی دیگر از کاربرد آن در صنعت ساختمان ایران است. در مقابل دمای پایین اشتعال یونولیت در حدود 80 درجه سانتیگراد یکی از بزرگترین معایب آن است. که البته این نقطه ضعف را می توان با افزودن برخی از مواد شیمیایی تا حدودی برطرف کرد.

با توجه به استاندارد ملی ایران پلاستوفوم یونولیت ساختمانی باید از نوع EPS و غیر مضر برای طبیعت و همچنین کند سوز باشد. کند سوز بودن یونولیت پلاستوفوم EPS به معنای عدم اشتعال آن در مجاورت ماده اشتعال‌زا است. به این معنا که یونولیت پلاستوفوم در مجاورت آتش آب می شود اما مشتعل نمی شود و آتش نمی گیرد.

خرید پلاستوفوم سقفی

این مطلب در حین ساخت ساختمان و مخصوصاً در مجاورت عوامل آتشزا مانند پاشش دستگاه جوشکاری مشتعل نمی شود. و از این نظر ساختمان و عوامل اجرایی را دچار سانحه نمی کند. همچنین مطابق با استاندارد ملی ایران فوم سقفی EPS باید در زمانی که در مجاورت آتش قرار می گیرد حتی در صورتی که سقف گچ کاری سده باشد نباید دود سمی تولید نکند. این مطلب یکی از مهمترین نکاتی است که کارفرمایان محترم در زمان خرید پلاستوفوم باید به آن دقت کنند همین مطلب است.

در صورتی که پلاستوفوم سقفی EPS در مجاورت با آتش تولید دود سمی نکند. که این مسئله برای عوامل پیمانکار در حین ساخت و همچنین ساکنین ساختمان پس از پایان ساخت به شدت خطرناک است. در صورتی که یونولیت به کار رفته در ساختمان از نوع مشتعل شونده و دودزا باشد مهندسین ناظر باید سریعاً مراتب فوق را به اطلاع دستگاه ناظر از جمله نظام مهندسی برسانند. تا از ادامه عملیات ساختمانی جلوگیری به عمل آید.

برتر فوم طیبی تولید کننده یونولیت سقفی در تهران

در اینگونه موارد پیمانکاران پیش از استعلام قیمت پلاستوفوم سقفی EPS و خرید آن باید اقدام به احراز استاندارد ملی ایران و همچنین عضویت کارخانه سازنده در اتحادیه انجمن یونولیت و دارای مهر برجسته و همچنین دارای شماره سریال 7 رقمی در بالای برگه تاییدیه باشد. در غیر این صورت ممکن است که مهندس ناظر از ادامه فعالیت ساختمانی به دلیل استفاده از مصالح غیر استاندارد در زمان ساخت جلوگیری به عمل آورد.

مطابق با ضوابط آیین نامه ساختمانی ایران پیش از گچ کاری و به منظور اتصال بهتر گچ ساختمانی و پلاستوفوم یونولیت بهتر است از رابیتس 13 ستون استفاده شود.

رابیتس با استفاده از سیم مخصوص رابیتس یا سیم آرماتور بندی به یونولیت پلاستوفوم EPS متصل می شود. اتصال گچ با رابیتس به خوبی انجام می شود. و از این رو از هرگونه ترک خوردگی در گچ کاری سقف جلوگیری به عمل می آورد. همچنین استفاده از رابیتس در زمان زلزله از آوار شدن گچ بر روی ساکنین جلوگیری می کند.

مزایا و معایب پلاستوفوم سقفی

قیمت پلاستوفوم سقفی استاندارد کند سوز

اصطلاح کند سوز بودن پلاستوفوم یونولیت به دلیل وجود ماده ای در آن است که از مشتعل شدن پلاستوفوم EPS جلوگیری می کند. وجود این ماده و همچنین استفاده از مواد اولیه مرغوب در تولید منجر به افزایش قیمت پلاستوفوم سقفی خواهد شد. البته باید در نظر داشت که این افزایش قیمت در مقایسه با انواع پلاستوفوم غیر استاندارد بسیار اندک است.

به عنوان مثال اختلاف قیمت پلاستوفوم سقفی استاندارد و غیر استاندارد در حدود 5 درصد قیمت هر عدد بلوک است که این مسئله در مقایسه با ارزش آن کاملاً توجیه پذیر است. همچنین این نکته را باید در نظر داشت که مطابق ضوابط سازمان نظام مهندسی استفاده از پلاستوفوم غیر استاندارد به منظور اجرا در سقف تیرچه بتنی و یا سقف تیرچه فلزی در ساختمان های ایران غیر مجاز است.

پیشنهاد مطالعه مقاله فوم سقفی

در صورت استفاده از پلاستوفوم EPS غیر استاندارد مهندسین ناظر ضمن گزارش به سازمان نظام مهندسی از ادامه کار باید جلوگیری به عمل آورند. از عوامل تاثیر گذار بر قیمت پلاستوفوم سقفی وزن هر عدد بلوک است. در واقع هرچه وزن بلوک پلاستوفوم بالاتر رود. به همان نسبت قیمت آن نیز بالاتر می رود. در گذشته از چگالی یا دانسیته یا وزن مخصوص به منظور تعیین قیمت پلاستوفوم سقفی استفاده می شد. که البته به دلیل وجود شیار بر روی پلاستوفوم یونولیت این کار بسیار سخت و معمولاً اشتباه بود. در حال حاضر برای تعیین صحیح قیمت بهتر است از وزن هر عدد بلوک استفاده شود.

فروش پلاستوفوم سقفی در برتر فوم طیبی

معمولاً برای تعیین وزن هر بلوک از وزن کشی 10 بلوک همزمان و تقسیم آن بر عدد 10 استفاده می شود. از این رو ممکن است وزن هر بلوک فوم سقفی به صورت حدودی ولی در بازه مشخصی به دست آید. به عنوان مثال یونولیت 1200 در محدوده اسمی 1200 گرم است. اما ممکن است وزن آن با 100 گرم اختلاف در وزن کشی به دست آید. بهترین معیار برای تعیین صحیح قیمت پلاستوفوم سقفی استفاده از معیار وزن هر بلوک است.

وزن هر بلوک در واقع نشان دهنده میزان مواد اولیه به کار رفته در آن است. یکی دیگر از مواردی که پیش از استعلام قیمت یونولیت پلاستوفوم EPS باید به آن توجه کرد این پلاستوفوم در دو نوع بلوک 1 متری و 2 متری تولید می شود. از این رو در زمان استعلام قیمت پلاستوفوم سقفی استاندارد باید به طول بلوک توجه شود. همچنین با توجه به اینکه عرض استاندارد تیرچه بتنی 50 سانتیمتر است. و عرض استاندارد فوم کرومیت 67 سانتیمتر است.

برتر فوم طیبی

از این رو واضح است که قیمت پلاستوفوم سقفی تیرچه کرومیت یا تیرچه فلزی در مقایسه با تیرچه بتنی بیشتر خواهد بود. البته همان طور که قبلاً بیان شد قیمت پلاستوفوم یونولیت بر اساس وزن آن تعیین می شود. با توجه به اینکه عرض یونولیت کرومیت بیشتر است. از این رو وزن آن و مواد اولیه به کار رفته در آن در مقایسه با یونولیت تیرچه بلوک بیشتر است. از دیگر عوامل موثر بر قیمت میتوان به کارخانه تولید کننده، وارداتی بودن یا تولید ایران بودن مواد اولیه، کیفیت مواد اولیه تولیدی در کارخانه، وضعیت موجودی مواد اولیه در بازار و همچنین کرایه حمل از مبدا کارخانه تولیدی به محل پروژه اشاره کرد.

برتر فوم طیبی با تولید و فروش انواع پلاستوفوم یونولیت و همچنین قیمت رقابتی در بازار ایران اقدام به فروش و ارسال به سراسر ایران انواع پلاستوفوم EPS استاندارد می کند. برای استعلام قیمت و همچنین خرید یونولیت استاندارد با ما در تماس باشید.

جهت دریافت قیمت فوم سقفی و همچنین ارتباط مستقیم با برتر فوم طیبی با ما در ارتباط باشید.

شماره تماس:

واتساپ: 

09129723556

اینستاگرام:

 ایمیل :
تلگرام : 
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *